Społeczność
blog.ekologia.pl   Blogerzy   piotruśpan   czas i człowiek
0

czas i człowiek

Cała Europa(poza marginalnymi terenami na północy), jest od wieków mocno przeobrażana przez gatunek homo sapiens. Naturalne ekosystemy dla tych terenów, już dawno przestały istnieć. Żyjemy w otoczeniu wysoce zmienionym przez człowieka. Pierwotne,europejskie puszcze i inne zbiorowiska roślinne, zostały zmienione w pola uprawne, albo w tereny zabudowane. Obecne europejskie lasy, są tworem człowieka w sensie jak najbardziej dosłownym. Jeszcze do niedawna, gospodarka leśna opierała się w 99% na sztucznych nasadzeniach sosny, a w górach świerka. Takie sztucznie wytworzone ekosystemy, w których dodatkowo wyginęło sporo gatunków zwierząt będących naturalnym przedłużeniem łańcucha pokarmowego (duże drapieżniki), nie mogą funkcjonować bez ingerencji ludzkiej.

Wyobraźmy sobie, co stało by się z populacją zwierzyny płowej na danym terenie, gdyby jej liczebność nie była sztucznie regulowana przez odstrzały, oraz gdyby nie miała żadnych innych czynników ograniczających jej stan(np.kolizje z autami). Już teraz są miejsca, gdzie przede wszystkim sarny i dziki, są sporym problemem w gospodarce rolnej. Powodują szkody w uprawach, choć ich pogłowie jest kontrolowane. Gdyby zaprzestać odstrzałów, nie mające jakiegokolwiek czynnika regulacyjnego populacje zaczęły by bardzo szybko wzrastać. Szkody czynione przez nie, były by wielokrotnie wyższe...

Żyjemy w takich warunkach przyrodniczych jakie zastaliśmy po naszych dziadach i ojcach. Sami przeobrażamy środowisko w tempie, które jest wprost proporcjonalne do przyrostu naturalnego naszego gatunku na Ziemi. Rosną też nasze wymagania i oczekiwania. Chcemy lepszych dróg i lotnisk. Chcemy większych elektrowni i zakładów przemysłowych. Wszystko to sprawia, że nasza ingerencja w środowisko jest coraz większa. Ważne żeby była ona prowadzona mądrze, bez popadania w skrajności, tak żebyśmy mogli współistnieć z innymi gatunkami.

W kolejnym wpisie postaram się pokazać gatunki, którym ludzka działalność wyszła na dobre.

Ten wpis czytano 263 razy.